Restoration of Repin’s Ivan the Terrible Underway After Attack

Published: July 26, 2019

Российские инженеры разработали уникальный стол для реставрации картины «Иван Грозный» Ильи Репина Russian engineers build a unique table to aid in restoring Ilya Repin’s Ivan the Terrible
Всемирно известный шедевр из Третьяковской галереи кисти Ильи Репина «Иван Грозный и его сын Иван» будут реставрировать на уникальном столе-трансформере. Год назад полотно сильно пострадало от рук вандала. Сейчас начинается самый ответственный этап работы, для которого отечественные инженеры придумали гигантский мольберт, над которым можно даже парить. At the Tretyakov Gallery, the world-famous masterpiece, Ivan the Terrible and His Son Ivan, painted by Ilya Repin, will be restored on a unique “transforming table.” A year ago, the canvas was heavily damaged at the hands of a vandal. Now, the most important stage of work has begun, for which local engineers have designed a giant easel, which you can even hover over.
Легким движением стол превращается в мольберт и обратно. При этом может встать под любым углом, на любой высоте, как того пожелает реставратор. Стол-трансформер — революция в реставрационной мастерской. Такого нет ни в одном музее мира! Effortlessly, the table can transform into an easel and back again. Likewise, the table can be positioned at any angle or height that the restorer desires. This transformer-table is revolutionary for the field of restoration. There is none like it at any other museum in the world!

 

Никаких резких движений, все происходит медленно и плавно, чтобы ни в коем случае не повредить картину. Сама картина крепится на магнитах, и это тоже российское ноу-хау. Everything happens slowly and smoothly without any sudden movements, so that the painting does not get damaged. The painting itself is mounted using magnets, which is also a Russian innovation.
Магниты способны удержать до 250 килограммов веса и не вредят полотну. Проект полностью российский. На всех этапах инженеры советовались с реставраторами. The magnets can hold up to 250 kilograms (~550 pounds) of weight and do not harm the canvas. This project is entirely Russian. At every stage, the engineers consulted with the restorers.
«Пожелания были сформулированы изначально, мы долго над этим думали: подъем, возможность работать как в вертикальном, так в горизонтальном положении, возможность перемещаться в разных плоскостях», — рассказывает реставратор масляной живописи высшей категории Александра Орловская. Alexandra Orlovskaya, a highly skilled restorer of oil paintings, said “The requirements were developed initially and then we spent a long time planning it out: it needed to elevate, we needed to be able to work horizontally and vertically, and be able to move at different angles.”
Если полотно большое и хрупкое, то, например, как реставратору можно дотянуться до его середины? Прежде — с трудом. Теперь же специальный мостик позволит фактически «взлететь и парить» над картиной. If the canvas is large and fragile, then how could a restorer, for example, be able to reach the middle of it? Before now, it was difficult. But now a special platform can actually “soar and hover” above the painting.
«Главное, что это безопасно абсолютно для картины. То есть я могу что-то делать тут, инструменты на бортик поставить», — отмечает художник-реставратор масляной живописи Андрей Замковой. Andrey Zamkovoy, an artist and restorer of oil paintings, explains that “The most important thing is that the painting is absolutely safe. For instance, I can do something here and then put the tools off to the side.”
Сейчас на столе копия полотна «Иван Грозный и сын его Иван». Сама картина многострадальная. В 1913 году обезумевший вандал напал на нее с ножом. Вот три разреза — сейчас дублирующий слой полотна прошлого века сняли, будут реставрировать заново. И тогда, 100 с лишним лет назад, хранители решили не искушать судьбу и поместить полотно на деревянный щит. Он-то и сохранил шедевр уже в наши дни. Тот самый щит, на который была натянута картина с 1913 года. Нападение 25 мая 2018 года была настолько сильным, что даже доски отошли! At the moment, the table holds a copy of Ivan the Terrible and His Son Ivan. The painting itself has been ill-fated. In 1913, a crazed vandal attacked it with a knife. Here are the three cuts. Now that the protective backing layer of the canvas that was used during the previous century has been removed, the cuts will be repaired. Shortly after, over 100 years ago, the curators decided not to tempt fate and put the canvas on a protective wooden backplate. This shield, the same one to which the painting was fastened in 1913, has preserved this masterpiece until modern times. The attack that happened on May 25, 2018 was so strong that even the boards of the shield were broken!
Для картины помимо стола-трансформера, создали и особенную мастерскую. В ней поддерживается нужная температура и влажность. Ведь у картины, как говорят эксперты, есть и «хроническая болезнь» — отслаивается краска. In addition to the transformer table, a specialized workshop that maintains the necessary temperature and humidity was built for the painting. The reason for this is that, according to experts, the painting has a “chronic disease,” in which the paint flakes away.
«Начиная с 2024 года эта картина была зафиксирована как хронически больная, а до 1994 года в Третьяковской галерее не было музейного климата. Поэтому плохое сцепление между красочным слоем, грунтом и севшим в результате дублирования с помощью горячего клея холстом наблюдались постоянно», — рассказала генеральный директор Государственной Третьяковской галереи Зельфира Трегулова. Zelfira Tregulova, the general director of the Tretyakov State Gallery, explains that “Since 1924, this painting has been classified as chronically ill, and until 1994 there was not a museum-quality climate in the Tretyakov Gallery. Because of this, there was poor adhesion between the layer of paint, the primer, and the canvas. As a result, a coating of hot glue was regularly applied.”
Впереди у реставраторов много работы, и когда шедевр вернется сейчас никто не берется сказать. Но уже известно: специально для картины в Японии закажут особенное бронированное стекло, а сама картина «Иван Грозный и сын его Иван» будет помещена в нишу. Так безопаснее всего. There is much work ahead for the restorers, and no one is certain about when the masterpiece will return. However, we do know that a reinforced glass case from Japan is being specially ordered. The Ivan the Terrible and His Son Ivan painting will be placed in this compartment and will be safer than ever before.

 

Translation by SRAS Home and Abroad Finalist Andrey Ridling, who is studying at the University of South Carolina.

About the author

SRAS Students

SRAS students come from around the world to study, intern, or research in Kyrgyzstan, Ukraine, or Russia. They often write while abroad and, on occasion, SRAS will request to publish exceptional works. This account on Students Abroad will serve as platform to publish single contributions from individual students.

Program attended: All Programs

View all posts by: SRAS Students

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!