Ivan the Terrible and His Son Ivan, Repin (1885)

Repin Masterpiece Still Under Restoration 1.5 Years After Attack

Published: January 5, 2020

“Ivan the Terrible Kills His Son,” one of Russian master Ilya Repin’s best-known paintings, was damaged by a vandal a year and a half ago. The man was motivated by his belief that the painting shows an event that never happened and is essentially “fake news” blackening the image of Ivan the Terrible. He used a metal post used to rope off the painting to break its protective glass case and make three tears through the canvas. The Tretyakov’s restoration facilities have been working ever since to restore the painting, made more difficult by the painting’s large size and its already poor condition. The Tretyakov has built or modified special equipment in their efforts to restore the painting.

Below is a news report on the next restoration stage: removing the old glue from the back of the painting and preparing it for new adhesive. It is presented in Russian with a transcript in side-by-side translation.

https://www.youtube.com/watch?v=kINQkzdMh1E

В Третьяковской галерее рассказали о ключевом этапе в реставрации поврежденного шедевра Ильи Репина Tretyakov Gallery Comments on Key Stage to Restoring Damaged Repin Masterpiece
Ко второму и самому важному этапу реставрации знаменитого шедевра Ильи Репина, известного как «Иван Грозный убивает своего сына», приступили в Третьяковской галерее. The second and most important stage of the restoration of the famous masterpiece of Ilya Repin, known as “Ivan the Terrible Kills His Son,” has begun at the Tretyakov Gallery.
Картину 1,5 года назад повредил злоумышленник, который металлическим ограждением разбил стекло и разорвал холст в трех местах. The painting was damaged 1.5 years ago by an attacker who broke the glass with a metal barrier and tore the canvas in three places.
Ключевому этапу предшествовал длительный подготовительный процесс: картину, как называют это сами реставраторы, «передублировали» на другой холст. Теперь с авторского полотна будут убирать старый слой клея. Для этого разработали уникальный стол-трансформер и специальную абразивную камеру. The key stage comes after a long preparatory process: the picture, as restorers themselves say, was “duplicated” on another canvas. Now, the old layer of glue will be removed from the canvas. To do this, a unique transforming table and a special abrasive chamber were developed.
«В реставрации, особенно в такой сложной реставрации «Ивана Грозного», а напомним, что это не просто картина, которая пострадала в результате вандального нападения и получила механические повреждения, три прорыва в центре картины, картина хронически больна. Очень плохая связь красочного слоя с грунтом. И возникают моменты отставания краски. Мы не торопимся, это очень важно, здесь нужно следовать шаг за шагом», — рассказала главный хранитель Государственной Третьяковской галереи Татьяна Городкова. “In restoration, and especially in such a complex restoration such as with ‘Ivan the Terrible,’ and remember that this is not just a picture that has suffered from a vandal attack and physical damage, with three tears through the center of the picture, but the picture is chronically ill. The paint layer has a very poor bond to the primer layer. And there are places where the paint is pulling away. We are not in a hurry, it is very important, that we go step by step with this,” said Tatyana Gorodkova, the Chief Curator of the State Tretyakov Gallery Chief.

 

Translation by Josh Wilson

Original Story – from July 26, 2019

Российские инженеры разработали уникальный стол для реставрации картины «Иван Грозный» Ильи Репина Russian engineers build a unique table to aid in restoring Ilya Repin’s Ivan the Terrible
Всемирно известный шедевр из Третьяковской галереи кисти Ильи Репина «Иван Грозный и его сын Иван» будут реставрировать на уникальном столе-трансформере. Год назад полотно сильно пострадало от рук вандала. Сейчас начинается самый ответственный этап работы, для которого отечественные инженеры придумали гигантский мольберт, над которым можно даже парить. At the Tretyakov Gallery, the world-famous masterpiece, Ivan the Terrible and His Son Ivan, painted by Ilya Repin, will be restored on a unique “transforming table.” A year ago, the canvas was heavily damaged at the hands of a vandal. Now, the most important stage of work has begun, for which local engineers have designed a giant easel, which you can even hover over.
Легким движением стол превращается в мольберт и обратно. При этом может встать под любым углом, на любой высоте, как того пожелает реставратор. Стол-трансформер — революция в реставрационной мастерской. Такого нет ни в одном музее мира! Effortlessly, the table can transform into an easel and back again. Likewise, the table can be positioned at any angle or height that the restorer desires. This transformer-table is revolutionary for the field of restoration. There is none like it at any other museum in the world!

 

Никаких резких движений, все происходит медленно и плавно, чтобы ни в коем случае не повредить картину. Сама картина крепится на магнитах, и это тоже российское ноу-хау. Everything happens slowly and smoothly without any sudden movements, so that the painting does not get damaged. The painting itself is mounted using magnets, which is also a Russian innovation.
Магниты способны удержать до 250 килограммов веса и не вредят полотну. Проект полностью российский. На всех этапах инженеры советовались с реставраторами. The magnets can hold up to 250 kilograms (~550 pounds) of weight and do not harm the canvas. This project is entirely Russian. At every stage, the engineers consulted with the restorers.
«Пожелания были сформулированы изначально, мы долго над этим думали: подъем, возможность работать как в вертикальном, так в горизонтальном положении, возможность перемещаться в разных плоскостях», — рассказывает реставратор масляной живописи высшей категории Александра Орловская. Alexandra Orlovskaya, a highly skilled restorer of oil paintings, said “The requirements were developed initially and then we spent a long time planning it out: it needed to elevate, we needed to be able to work horizontally and vertically, and be able to move at different angles.”
Если полотно большое и хрупкое, то, например, как реставратору можно дотянуться до его середины? Прежде — с трудом. Теперь же специальный мостик позволит фактически «взлететь и парить» над картиной. If the canvas is large and fragile, then how could a restorer, for example, be able to reach the middle of it? Before now, it was difficult. But now a special platform can actually “soar and hover” above the painting.
«Главное, что это безопасно абсолютно для картины. То есть я могу что-то делать тут, инструменты на бортик поставить», — отмечает художник-реставратор масляной живописи Андрей Замковой. Andrey Zamkovoy, an artist and restorer of oil paintings, explains that “The most important thing is that the painting is absolutely safe. For instance, I can do something here and then put the tools off to the side.”
Сейчас на столе копия полотна «Иван Грозный и сын его Иван». Сама картина многострадальная. В 1913 году обезумевший вандал напал на нее с ножом. Вот три разреза — сейчас дублирующий слой полотна прошлого века сняли, будут реставрировать заново. И тогда, 100 с лишним лет назад, хранители решили не искушать судьбу и поместить полотно на деревянный щит. Он-то и сохранил шедевр уже в наши дни. Тот самый щит, на который была натянута картина с 1913 года. Нападение 25 мая 2018 года была настолько сильным, что даже доски отошли! At the moment, the table holds a copy of Ivan the Terrible and His Son Ivan. The painting itself has been ill-fated. In 1913, a crazed vandal attacked it with a knife. Here are the three cuts. Now that the protective backing layer of the canvas that was used during the previous century has been removed, the cuts will be repaired. Shortly after, over 100 years ago, the curators decided not to tempt fate and put the canvas on a protective wooden backplate. This shield, the same one to which the painting was fastened in 1913, has preserved this masterpiece until modern times. The attack that happened on May 25, 2018 was so strong that even the boards of the shield were broken!
Для картины помимо стола-трансформера, создали и особенную мастерскую. В ней поддерживается нужная температура и влажность. Ведь у картины, как говорят эксперты, есть и «хроническая болезнь» — отслаивается краска. In addition to the transformer table, a specialized workshop that maintains the necessary temperature and humidity was built for the painting. The reason for this is that, according to experts, the painting has a “chronic disease,” in which the paint flakes away.
«Начиная с 2024 года эта картина была зафиксирована как хронически больная, а до 1994 года в Третьяковской галерее не было музейного климата. Поэтому плохое сцепление между красочным слоем, грунтом и севшим в результате дублирования с помощью горячего клея холстом наблюдались постоянно», — рассказала генеральный директор Государственной Третьяковской галереи Зельфира Трегулова. Zelfira Tregulova, the general director of the Tretyakov State Gallery, explains that “Since 1924, this painting has been classified as chronically ill, and until 1994 there was not a museum-quality climate in the Tretyakov Gallery. Because of this, there was poor adhesion between the layer of paint, the primer, and the canvas. As a result, a coating of hot glue was regularly applied.”
Впереди у реставраторов много работы, и когда шедевр вернется сейчас никто не берется сказать. Но уже известно: специально для картины в Японии закажут особенное бронированное стекло, а сама картина «Иван Грозный и сын его Иван» будет помещена в нишу. Так безопаснее всего. There is much work ahead for the restorers, and no one is certain about when the masterpiece will return. However, we do know that a reinforced glass case from Japan is being specially ordered. The Ivan the Terrible and His Son Ivan painting will be placed in this compartment and will be safer than ever before.

 

Translation by Andrey Ridling

About the author

Josh Wilson

Josh Wilson is the Assistant Director for SRAS. He has managed the SRAS Family of Sites, a grouping of publications that cover geopolitics, history, business, economy, pop culture, and politics in Eurasia since 2003. He lived in Moscow, Russia from 2003-2022. He also assists in program development and leads SRAS' scholarship programs.

Program attended: All Programs

View all posts by: Josh Wilson